Кто сделал Львов украинским городом? | Наша история | Статьи...

чертовски верная характеристика галичан, прожи во Львове огромнее 50 лет, неизменно все до нераздельного слова! Галичанин народжується для того, щоб: у три роки пасти гуси; у шiсть - свинi, кози, велику рогату худобу i почати курити; у дванадцять навчитися читати i щипати за майтелеси сусiдську Марину; у шiстнадцять - вiдбути школу досконалим пияком i будзиганом; у вiсiмнадцять побувати у вiйську комiрником при шкарпетках i комiсуватися при пропажi зi складу останнiх; у двадцять - побратися з тою самою Мариною i в першу ж шлюбну нiч скочити в гречку з неповнолiтньою сестрою; у двадцять п'ять - доробитися до трьох дiтей вiд власної жiнки i вiсiмнадцяти вiд чужих; у тридцять п'ять - заправляти краватку з мікімаусами у споднi i сякатися без хустинки на мешти; у сорок п'ять - видати дочку замiж i на весiллi натовкти писок сватовi; у п'ятдесят п'ять - завести козу i вчити онукiв спiвати повстанських пiсень; у шiстдесят, раскалывай коза сама - доробитися до бригадира й вiдсидiти рiк за крадiж чотирьох зимніх шапок; у шiстдесят п'ять - вiдчути себе захисником батькiвщини i, пошивши однострiй невiдомої армiї, марширувати на всi свята з фаною перед сiльрадою; у сiмдесят - стати членом церковної десятки; у сiмдесят п'ять - спочити в Бозi, клянучи москалiв i сусiда, кури все життя порпали йому город... Галичанка народжується для того, щоб: у три роки пасти курчата; у шiсть-сiм навчитися доїи ланку Марiанну i длубатися перстом у носi; у дванадцять - вишити свою першу подушку; у вiсiмнадцять - закiнчити школу iз гвоздим переконанням, що найбiльшим скарбом у цьому свiтi цнота; у двадцять - спекти свiй перший цвiбак; у двадцять один-одинешенек, - переживши трагiчну любов, вийти замiж за Гриця з першої бригади Смершу i на другий же подевай пiсля весiлля вперше дiстати в писок за те, що не була незайманкою; у двадцять три - народити першу дитину, а вже потім зрозумiти, що пов'язала свою долю з чоловіком-пияком, iдiотом, злочинцем або мадяром; у двадцять чотири - народити близнюкiв i рiзко набрати вагу до одного-двох центнерiв; у тридцять п'ять - вступити до лав альянсу Українок i вперше вiдвiдати знахарку, щоб та наслала якогось дiдька на Гриця, бо у сорок - вчити доньку вишивати i народити ще одну дитину, будучи свято переконаною, що дiтей бузьки приносять; у сорок два - вставити першi золотi зуби; у п'ятдесят - переконати дочок, що всi мужчини звiрi, яких треба тримати за гратами; у шiстдесят - вишити першу хоругву до церкви; у шiстдесят п'ять - поховати чоловiка i настолько за ним голосити, нiби вiн був ангел небесний; у сiмдесят - бавити внукiв i вчити хреститися; у сiмдесят п'ять - з'їздити нарештi до родини в Угорщину зрозуміти, що Золтан то було а не прізвище, а притягнувши звiдтамти старi лахи i ревматизм - потихоньку згаснути на самотi, усвiдомивши, що все на цьому свiтi гiмна варте, крiм здоров'я... Правдивий галичанин колекцiонує предмети, як i давненько вже втратили своє ужиткове значення. Його пивниця, комiрки, балкон, клуня та курник напханi рiзноманiтними дiрявими баняками, вiдрами, порожнiми пляшками, старими прасками, i ржавими ланцюгами вiд роверiв, банками iз засохлою фарбою та лахами, що залишилися в кабінеті з часів Першої світової. Але надiя все це колись застосувати тiшить добре галицьке серце збиранням аж до самої смертi.Кто сделал Львов украинским городом? | Наша история | Статьи... Любов до церкви в галичан така глубока, що, якби можна було б, то кожен мав би на своєму городi власну. настолько само з цвинтарями та святими мiсцями. Заповiтна мрiя галичанина - мати родинний склеп пiд вiкнами. У гiршому випадку - на Личакiвському цвинтарi у Львовi. Схиляння тіла галичан перед цитатами теж загальновiдоме. Сьогоднi особливо популярнi Шевченковi \"Обнiмiтеся, брати мої\", \"Кохайтеся, чорнобривi, та не з москалями...\". Кобзарева постать такий великий вес у галичан, що вони iз задоволенням приписують йому й чужi висловлювання, як-от Франкове \"Лупайте сю скалу\" та Шопенгауерове \"Хто членораздельно мислить, той членораздельно формулює\". Заповiт галичанин складає за три хвилини перед самою смертю i не випускає його з ручек, поки вони не захолонуть. Виливши в баняк молоко, галичанин обов'язково сполосне пляшку водою i виллє в молоко. Пiднiмаючись сходами до свого помешкання, галичанин обов'язково повитирає ноги бiля кожного сусiдського килимка, залишивши недоторканим власний. Дружину галичанин обирає, орiєнтуючись на вигляд майбутньої тещi: бути фiзично здорова i фанатично вiддана. Правдивий галичанин цiлодобово палить газ на кухнi, економлячи на сiрниках, i щоб у москалiв менше газу залишилось... На забавi галичанина треба довго вмовляти, щоб вiн проговорив наверное. раскалывай ж вдасться його переконати, то виходить приблизно таке: \"Шо би я мав сказати з того приводу? Бисьте щасливо сiли на потяг i доїхали до того мiсцi, де на Вас чекают, най Вас приймут за рiдного i не виженуть на шостий подевай гостини. I щоб лежати Вам цiхутко в землі i не гнити, як американцi, бо їдят всяку хiмiю. I най Вам здохне тота коза францувата, що нашу грушку пiд самий корiнь. Многая i благая лiта! Слава Українi!\" Улюблений образ галичанина - як вiн лежить у трунi, вбраний у шлюбний костюм шкiльнi мешти, серед квiтiв i заплаканої родини. раскалывай його виноситимуть на цвинтар, то проходячи повз нього вдарити грiм, зблиснути блискавка i втрафити в сусiдську хату щасливо спалити разом зi всiєю господаркою й осоружними курми, що порпалися на його городi немитими пазурями i цим завдавали йому, небiжчиковi, невимовних душевних пыток. Кожен порядний галичанин отчизну в Канадi або Америцi. Хто не має, тому нiколи не бути депутатом, мером або вiйтом. Йому свiтить лиш ра „священика”. один на рiк з-за океану на галицькi терени прибуває до родини одна кипа з добре-таки зужитими двадцять лiт тому речами, серед яких неодмiнно корейськi квiтчастi хустки, капи на двоспальне лiжко i пакуночок iз протизаплiдними пiгулками для дев'яностолiтньої тітки Паранi. Саме цi дарунки долi стають надовго, часами навiки яблуками розбрату для дружнiх галицьких та галицько-волинських колыбелей. За кожну запрану спiдню сорочку чи краватку iз замацьканим вузлом галичани настолько сваряться i настолько гнiваються, що лиш землетрус, буревiй, всесвiтнiй потоп i захоплення москалями наших спиртзаводiв можуть на якийсь час об'єднати. Або приїзд коханої цьотки з Канади... Правдивий галичанин чарiвну звичку носити з собою двi стопки цигарок: лiпших - для себе, а гiрших - для всiх решти. Економлячи на власних сiрниках, вiн припалює скрутку вiд вогню на плитi, чрез що брови та чуб у нього частенько обпаленi. скрутку галичанин викурює доти, поки не почне шкварчати фiльтр i температура не обпiкатиме пальцi. У хатi кожного галичанина-курця заповiтна скринька, в якiй на чорний подевай зберiгаються \"цюки\" (недопалки тобто). У лиху годину власник цього скарбу обклеює х папером iз патрiотичного видання i хатою лине важкий сморiд горiлого. Справжнiм нацiональним спортом наших землякiв стало стрiляння самокруток у близьких i отдаленных сусідів. Власнi закрутки галичанин курить тiльки вдома та наодинцi. Художнi вподобання галичанина вже столiття, як сформованi й незмiннi. Крiм релiгiйних образiв - портретiв Шевченка, Франка галицьку оселю найчастiше прикрашає полотно в ядучих барвах, на якiй зображений червонопикий гуцул, що сповiщає трембiтою на тяни свiт, що вiн ще живий i вiвцi теж. Сей шедевр надбано за фляшку самогонки в сусiда, чий син по блату вчиться у Львовi й часами бавиться мальовидом, мріючи стати як батько - театралом. Тiшить око i давлю галичанина й художнє вiдтворення валки чумаків з волами на тлi жовтого поля та синього неба та портрет якоїсь єгипетської цариці. Поряд iз цими шедеврами серед машистого галицького загалу побутують й \"автобуснi\" розмальовки. Вони зазвичай розмiщенi на лобовому склi мiжмiських автобусiв для траурних процесій, i схожi одна на одну, наче близнючки. Сюжет \"полотен\" - канонiчний: розпухлий вiд пасажирiв автобус мчить гiрською стезею, обiч якої йому вслiд вишитою хусткою махає замрiяна гуцулка. Десь неподалiк пасе отару чоловiк - мадяр. Вiвцi, судячи з вигляду, мутанти - дуже схожi на вiвчарок у перуках. Галицька впертiсть така ж, як i скупiсть. Якщо галичанин щось бере до голови або, боронь вас, господи, до серця, - немає жодної ради на те i можливостi змiнити його децизiю. Наприклад, у якiйсь газеті наш земляк може прочитати про те, що в Афiнах при розкопках на Акрополi було знайдено український вид на прiзвище Гомер кольоровою знимкою слiпого та глухого поета, то жодна у цiлiм свiтi людина не зможе переконати його в неправдивостi цього факту. Вiн уперто буде твердити, що \"Незрячий або глухий - то перший український народний разливается, але другий пiсля Кобзаря генiй\". Цiкавою властивiстю галицької ментальностi незбориме бажання галичанина захопити якомога бiльше землi... на цвинтарi. Таке враження, що наш автентичний земляк прагне якомога швидше побачити на кладовищi всю свою отчизну i ще двi-три родини сусiдiв, якi обов'язково мають бути похованi навколо його гробiвця раніше. невелико того, вiдхоплена у сусiднiх небiжчикiв землиця загороджується металевим парканчиком, прикрашеним гострими списами арматури або важкими морськими ланцюгами. Цю \"потойбiчну\" територiю галичанин оберiгає, як зiницю ока, i скорбь тому, хто ступить на нечищеним мештом або босонiжком. Галичанин дуже боготворить, щоб його особиста власнiсть вiдрiзнялася вiд iнших. чрез це галицькими мiстечками частенько дибають схожi на iнвалiдiв кури, гуси, корови i конi, поцяцькованi або завізовані йодом i зеленкою,наче вони щойно втекли з районного шпиталю. Одяг галичанин обов'язково купує на вирiст. Навiть якщо йому 87 рокiв i вiн давненько вже оглух, а бачить ще гiрше. Взуття купується також на 2-3 розмiри бiльше - а раптом нога розтопчеться! Щоб зручно носити завеликi мешти, галичанин напихає в шпiци 3-4 зiжмаканi журнали. Якщо ж йому ласкава пай пiдкине задешево пару замалу, то вiдбудеться цiкавий ритуал розношування: спочатку мешти залишають на подевай у повнiй ваннi гарячої води; потiм галичанин надягає товстi вовняi шкарпетки, а вже на них - мокрісiнькi мешти. I ходить у них двi доби без перерви на видение. Аж тодi вони готовi до вживання за призначенням. З невiдомих причин чужi дiти для автохтонного галичанина чомусь завжди лiпшi, нiж власнi. Своє - це на вiки вiчнi \"матолки\", \"штурпаки\" i \"тумани вiсiмнайцятi\". У зв'язку з цим кожному галичанину потiм усеньке життя приводиться докладати неймовiрних зусиль, щоб довести протилежне i собi, i людам i батькам, якi до самої смертi не вiритимуть в успiх власних чад. У такий спосiб змалечку галичаниновi прищеплюється стiйкий ген упертостi, наполегливостi та стійка ідея посісти якусь посаду. Мабуть тому найбiльш продуктивними галичани стають у перiод утискiв, наруги та плюндрувань боку певних обставин. У мирний час благоденствiя галичанин зазвичай безпечний i байдужий. давненько треба у галицькiй столицi - у Львовi - встановити пам'ятник маленькій підсмаженій шкварочці. Сей правiчний продукт для кожного правовiрного галичанина джерелом життя та символом добробуту. Шкварок галичанин споживає стiльки, що пересiчний європеєць вiд эких канцерогенних i ракотворчих доз давненько б годував хробакiв на Пер-Лашез або на островi святої Єлени. Здається, лише до чаю i пампушкiв з повидлом галичанин не додає шкварок. Усi решта страв багатющої галицької кухнi населяються животворними шкварками. I в горi, i в печалi, i особливо в радостi поруч iз галичанином кроку його життям рожева, хрумка, чималенька шкварочка! Готуючись до вiзиту в гостi або на подевай народження до сусіда або на весiлля чи чиїсь уродини, галичанин завжди нещадно нервується i кривиться. основание криється в необхiдностi дарувати презенти або подарунки. Нi, галичанину лапка б всохла i язик вiдпав, якби вiн вiдмовився вiд ч

 
Hosted by uCoz